Al sinds begin jaren ’90 staat Droog bekend om de baanbrekende ontwerpen op het gebied van design. Klassiekers, zoals 'A chest of drawers' en '85-lamps', herdefinieerden de ideeën van luxe en design. De innovatieve producten en projecten van Droog hebben grote impact op de internationale design wereld.

Vandaag de dag ontwikkelt Droog nog steeds nieuwe producten, maar het huidige economische klimaat heeft een duidelijke invloed op onze noties van luxe. Schoonheid is op de achtergrond geraakt ten gunste van soberheid en functionaliteit. Maar duurzaamheid hoeft niet altijd bezuinigingen te betekenen. Zoals Droog directeur en medeoprichter Renny Ramakers verklaarde: "Producten met een rijke identiteit, fantasierijke producten, producten waarmee wij een band hebben, zijn producten die niet gemakkelijk worden weggegooid en dus een leven lang mee zullen gaan.”

Restauratie en herinriching van Museum Willet-Holthuysen

De vaste collectie van Museum Willet-Holthuysen neemt je mee in het leven van Abraham Willet (1825-1888) en zijn echtgenote Louisa Willet-Holthuysen (1824-1895). Zij waren de laatste bewoners van het monumentale pand aan de Herengracht. Tot hun nalatenschap behoorde niet alleen het huis, maar ook Abrahams omvangrijke en waardevolle kunstverzameling. De collectie is van hoge kwaliteit en zeer gevarieerd: schilderijen, keramiek, glaswerk, meubelen en beelden. Die variëteit is bijzonder, want 19de-eeuwse Nederlandse verzamelaars richtten zich doorgaans vooral op het verzamelen van tekeningen, prenten en schilderijen.

Onlangs werden het entreegebied en de keuken van het pand gemoderniseerd en gerestaureerd. Om de oorspronkelijke grandeur van de overige vertrekken weer in ere te herstellen, wordt momenteel gewerkt aan het gefaseerd restaureren van de stijlkamers. Naast het beheer en behoud van het bijzondere interieur, biedt het museum een platform voor hedendaagse mode- en designontwerpers. Zodoende kan het museum weer een 'levend grachtenhuis' worden, zoals in de periode waarin het oorspronkelijke verzamelaarsechtpaar het huis bewoonde.

Crowdfunding

Om de damessalon van Louisa Willet in oude luister te herstellen, zet Museum Willet-Holtuysen een crowdfunding actie in. Lees hier voor meer informatie over deelname.