De Nederlandse sociaalnetwerksite Hyves, voor vele gebruikers de opvolger van de -toen reeds verloren gegane- online community DDS, had 10 miljoen gebruikers op het hoogtepunt in 2010. Hyves speelde een grote rol in de geschiedenis van het Nederlandse internet. Het was voor miljoenen Nederlanders de eerste kennismaking met sociale media. Het sociale netwerk startte op 22 september 2004. Vanaf 2 december 2013 was Hyves omgevormd tot spelletjesplatform. Facebook nam de plaats van Hyves als nieuw sociaal netwerk snel over. Over de opkomst en ondergang (shutdown) kan je lezen op wiki, Tweakers en de Volkskrant.

Redding door het Archive Team

"History is our future", is het uitgangspunt van het Archive Team. "And we've been trashing our history". Het Archive Team is een wisselend collectief van mensen uit de archiefwereld, programmeurs, schrijvers en anderen die het digitale erfgoed in de wereld willen veiligstellen. Geconfronteerd met de 'krachten van de natuur' (lees: shutdowns, fusies, en het offline halen van sites) is het team vanaf 2009 actief en heeft al een aantal dataverzamelingen gered. Waaronder die van Geocities waarover we al eerder berichtten. Ze gebruiken hiervoor de zogeheten Warrior-software.

Het leeghalen (scrapen) van Hyves heeft een paar weken gekost. Het archiveren vond plaats in 2 fasen:

1. Gebruikers opsporen.
  2. Archiveren van data (kopiëren en daarna naar een centrale server uploaden).

Ongeveer 9.000.000 profielen zijn gered. Een paar profielen, rond 3.000 zijn verloren gegaan.
Lees de wiki van het Archive Team over Hyves.

Wat houdt de Warrior-software in?

"The ArchiveTeam Warrior is a virtual archiving appliance. You can run it to help with the ArchiveTeam archiving efforts. It will download sites and upload them to our archive".

Als mede webwarrior draag je dus bij met je bandbreedte en (tijdelijk) met schijfruimte. 'crowdcrawling' noemt De Digitale Archivaris dit.

Bekijk vorige en huidige 'warrior' projecten van Archive Team Warrior.

Hyves in het Internet Archive

De bestanden zijn geupload naar de Angering the Hyves collection op het Internet Archive (IA). IA kon niet eerder de Hyves pagina's opslaan vanwege de robots.txt.

Dilemma's

Vragen die het project opgeroepen hebben, zijn ook voor ons project re:DDS zeer relevant:

• "Mag dat eigenlijk zo maar?" Vanwege het eigendom van de gegevens. Zijn de data van de ex-gebruikers van Hyves, of van de exploitant Telegraaf Media Groep (TMG)?
  • Wie bewaakt de privacy van de gegevens?
  • Heb je de data echt nodig om de internetcultuur te bewaren of voldoet ook het functioneel ontwerp van Hyves?

Lees ook

Met dank aan Richard Jong.