Een aantal jaren geleden hing een deel van de portretten, oorspronkelijk gemaakt voor Het Parool, in de Schuttersgalerij van het Amsterdam Museum. De afgelopen tijd heeft Michiel van Nieuwkerk de eerste serie aangevuld met portretten van kunstenaars die nog meer de diversiteit van Amsterdam tonen.

Karsu

Eén van de eerste sessies voor de nieuwe serie was met zangeres, componiste en tekstschrijfster Karsu. Karsu Dönmez (Amsterdam, 1990) begon haar muzikale carrière in het familierestaurant Kilim aan de Ceintuurbaan. In de Amsterdamse traditie van Johnny Jordaan en René Froger zong ze, tussen het serveren door, voor de gasten. Ze trad onder andere op in het Muziekgebouw en in de kleine zaal van het Concertgebouw en toerde door Turkije en Indonesië. Onlangs verscheen haar eerste studio cd Confession.

De vrouw die bij de studio van Michiel van Nieuwkerk aanbelt heeft totaal geen sterallures. Ze heeft wat kleding meegenomen en een plastic tasje met accessoires. Samen met de fotograaf kiest Karsu de kleding voor de fotoshoot: stijlvol zwart-wit. Ze kent zijn foto’s wel. Thuis lezen ze Het Parool en Michiels portret van Simon Vinkenoog lag lange tijd op tafel omdat haar ouders het zo mooi vonden. Michiel legt uit hoe hij fotografeert. “Ik maak hele klassieke foto’s, een halftotaal, vanaf het middel, of een close up van je gezicht. Het gaat me om de blik en de houding." Vanuit het raam van zijn studio is een prachtig uitzicht te zien op de Montelbaanstoren en de Oude Waal. Michiel rolt het achtergronddoek uit. De kleuren in de achtergrond zijn gebaseerd op oude schilderijen: groen of donkerrood.

Subtiele nuances

Karsu is inmiddels gewend aan fotoshoots, bijna elke week heeft ze er wel één. Ze is er ook aan gewend dat er in Nederland weinig glamour bij komt kijken, geen riante kleedkamers of visagisten. Dat doet ze zelf wel. Een beetje lipstick en een hand door haar lange donkere haar en klaar is ze. Michiel zet haar voor het doek en geeft soms aanwijzingen: “Je neus wat meer naar de camera”. Of hij verplaatst het licht.

Michiel van Nieuwkerk maakt meestal tussen de 60 en 80 foto’s voor één portret. Op zijn computer kiest hij de beste uit. “De nuances zijn heel subtiel. Maar ik herken meestal snel wat ik wilde met een portret.” Karsu vindt het fijn dat ze op de camera even mee kan kijken naar de foto’s. Sommige fotografen willen dat niet en dan is het soms schrikken als ze de foto in een blad ziet. Michiel vertelt dat hij vroeger veel harder fotografeerde. “Je zag alle rimpels en vlekken. Maar dat wil ik niet meer, ik wil dat mensen er mooi op staan.”

De Cultuurmuur is ontworpen door Saartje van der Made van architectenbureau Benthem Crouwel Architekten en kwam tot stand dank zij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Het Parool.