DDS trok internationale belangstelling voor het ontwerp dat het had gekozen: DDS gebruikte de metafoor van een stad om het nog relatief onbekende internet te structureren en maakte van gebruikers de 'bewoners' van de stad. De virtuele stad bracht cultuur en technologie samen.

DDS bleek zeer succesvol. Tijdens de eerste weken waren alle modems verkocht in Amsterdam. In tien weken tijd schreven zich 12.000 inwoners in. Er stond een file bij de digitale poorten. In de loop der jaren groeide het aantal 'bewoners': in 1994 waren er 12.000 gebruikers, in 1995: 33.000, 1997: 60.000, 1998: 80.000 en in 2000: 140.000.

De doelstellingen van het project re:DDS zijn:

  • Het internet-historisch monument DDS de plek te geven die het verdient binnen de geschiedenis van Amsterdam.
  • Een representatieve versie van het internet-historisch monument DDS tentoonstellen in het Amsterdam Museum voor het publiek.
  • Aandacht geven aan en bewustwording creëren voor het belang van het duurzaam veiligstellen van digitaal erfgoed.
  • Duurzaam bewaren van DDS in collecties van erfgoedinstellingen.
  • Pilot voor digitale archeologie: hoe reconstrueer, conserveer, ontsluit en maak je digital-born erfgoed toegankelijk voor het publiek?
  • Kennis delen: 23 Dingen Webarcheologie.

Fasen van het project re:DDS:

  1. Start project en lancering van het Open Geschiedenis Lab en virtueel museum.
  2. Bring out Your Hardware & Finding Lost Data: graven.
  3. The Rise of Zombies: analyse & reconstrueren van DDS.
  4. Flight of Zombies: presentatie en oplevering voor collecties.
  5. Let the Bytes Free!: afsluiting project: conclusies en evaluaties.

Bekijk en volg het project re:DDS: http://hart.amsterdammuseum.nl/re-dds

Bouwplaat DDS Centraal

Bouwplaat DDS Centraal